KOKKERELLEN IN ZWEDEN!

Smaklig måltid!




zaterdag 12 december 2015

Frukt- och nötlimpa (vruchten- en notenbrood)


Snabba frukt- och nötlimpa
oftewel snel vruchten- en notenbrood
Uit het programma 'Jul med Ernst'


Nodig voor 2 stuks:

1½ dl roggemeel
2½ dl volkoren speltmeel
6 dl volkorenmeel
4 dl bloem
50 gram hele hazelnoten
50 gram gemengde gedroogde vruchten
7½ dl yoghurt
2 dl donkere (dunne) stroop
sesamzaad
4 tl bakpoeder (bicarbonaat)

Zo doe je het:

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Roer alle ingrediënten door elkaar, het is plakkerig deeg dat hoort zo.
Beboter de cake- of broodvormen en bestrooi de binnenkant van de vormen met sesamzaadjes.
Verdeel het deeg over de vormen, strijk het een beetje glad en bestrooi met sesam. Druk de zaadjes bovenop een beetje aan, ze lieten bij mij namelijk gemakkelijk los.

Bakken in 1 - 1½ uur, ligt aan het soort oven. Even testen met een breinaald.

Zelf nam ik twee vormen van 30 cm lang en 11 cm breed, dit ging prima.
De maten klinken wat vreemd met halfjes (1½ dl, 2½ dl, enz.) dit komt omdat ik het recept gehalveerd heb. Het recept met vier broden... ik vond het wat veel :-).
De hoeveelheid gemengde gedroogde vruchten vond ik wat aan de lage kant, volgende keer verdubbel ik het. Het is beslist geen mierzoet brood.
Alle genoemde meelsoorten zijn hier in elke supermarkt te koop. 
In Nederland zal dat wel moeilijker zijn. Ik denk dat je dan met volkorenmeel en bloem ook een goed resultaat kunt krijgen. 
Dan een beetje dezelfde verhouding, 10 dl volkorenmeel en 4 dl bloem. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageer, ik ben er dol op dus LEUK!