KOKKERELLEN IN ZWEDEN!

Smaklig måltid!




maandag 21 februari 2011

Ontbijtkoek / kruidkoek

Ontbijtkoek lijkt toch echt wel iets typisch Nederlands. Althans in de winkel. Hier vind je geen ontbijtkoek in de supermarkt. Toch wel eens zin in, bijvoorbeeld lekker bij een kopje koffie. Dan maar eens zelf iets proberen. Diverse recepten geprobeerd en altijd zijn ze wel lekker. Hieronder het recept van mijn laatste twee probeersels. Al lijken ze veel op elkaar qua ingrediënten, er zit toch wel verschil in als ze klaar zijn. De eerste is steviger, de tweede neigt iets meer naar cakeachtig en is eerder droog. Maar misschien krijgt hij daar geen tijd voor als je hem lekker vindt. Ik ga nog door met het uitproberen van ontbijtkoek/kruidkoek recepten. Als ik echt de ideale gevonden heb, plaats ik die ook. Maar deze twee zijn in ieder geval heel lekker..........

Ontbijtkoek
375 gr zelfrijzend bakmeel (of 375 gr bloem en 3 tl bakpoeder)
275 gr bruine suiker (in Zweden kan je bijv. Brun farin strö gebruiken, ook ivm de kleur)
snufje zout
2 eetl stroop
1 ei
100 gr rozijnen
15 gr koekkruiden (of zelf mengen: nootmuskaat, kruidnagel, veel kaneel)
3 ½ dl melk

Meng alle droge ingrediënten behalve de rozijnen. Maak een kuiltje in het midden en laat daar de stroop in lopen, doe daar het ei bij en roer de stroop en het ei een beetje. Roer de melk er beetje bij beetje doorheen. Dan rozijnen (en evt. noten) toevoegen.
Geraspte sinaasappelschil is er ook erg lekker in. Wel eerst goed afboenen of een EKO sinaasappel nemen. Je kunt ook geconfijte sinaasappelschil kopen.

In beboterde cakevorm of i.p.v. invetten bakpapier in de vorm doen.
Vijf kwartier op 150°C.
Als je van die typische plakrand houdt, moet je de koek als hij nog warm is, in aluminiumfolie wikkelen.
Zelf vind ik dit de lekkerste!!!


Kruidkoek
250 gr bruine basterdsuiker
1 dl water
2 eieren
2 el koekkruiden (of zelf mengen: nootmuskaat, kruidnagel, veel kaneel)
2 eetl honing of stroop
250 gr zelfrijzend bakmeel (of 250 gr bloem en 2 tl bakpoeder)

Wanneer je bloem en bakpoeder gebruikt, moet je deze eerst met elkaar mengen. Dan alles mengen behalve het meel. Als dit een mooie gladde massa is geleidelijk het meel toevoegen. Roeren tot er bellen in het beslag komen.

In beboterde cakevorm of i.p.v. invetten bakpapier in de vorm doen.
Een uur op 180°C. Laatste 10 minuten de temperatuur verlagen naar 130°C.

Als je van die typische plakrand houdt, moet je de koek als hij nog warm is, in aluminiumfolie wikkelen.

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk blog heb je! He-le-maal mijn ding die Zweedse recepten. Ondertussen heb ik voor jou een goed ontbijtkoek recept: http://marsepein.blogspot.com/2011/02/ontbijtkoek-ii.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben pas enkele dagen geleden op je blog gekomen. Maar heb echt a-l-l-e-s gelezen. Kan je nagaan hoeveel tijd ik er aan gespendeerd heb. Je recepten zijn ook super.
    Ik heb 1 vraagje. Over de oven. Je schrijft (b.v. hierboven) een uur op 180 gr. Is het een gewone oven of een hetelucht oven??? Ik heb een heteluchtoven en die moet iets minder warm dan een gewone oven. Zou je me dat kunnen zeggen.
    Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar jullie verhalen en jouw recepten, blijf dus voortaan hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Cis,
    Ik kan je niet mailen, dus ik antwoord je hier. Ik heb zelf een gewone oven, dus geen heteluchtoven. Met deze gewone oven houd ik altijd deze temperaturen aan.
    Bedankt voor je erg leuke reactie!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageer, ik ben er dol op dus LEUK!