KOKKERELLEN IN ZWEDEN!

Smaklig måltid!




zondag 24 oktober 2010

Pompoensoep


Het is weer zo ver (ik plaats dit in oktober, vandaar). Pompoenen, ze zijn er weer volop. Heerlijk. Je kunt er veel mee doen, maar vandaag ben ik maar eens begonnen er een lekkere soep van te maken. Eerst vroeg ik me af of dat hier wel kan. Nou ja, waarom niet eigenlijk? Deze blog heet “Gon kokkerelt in Zweden” en niet “Gon kokkerelt Zweeds (eten)”, dus het moet kunnen, ha, ha. Als je na het koken en een boswandeling nog tijd over hebt op je vrije zondag, kun je altijd nog een pompoen gaan uithollen om ’s avonds gezellig te branden met een waxinelichtje erin. Je kunt er natuurlijk ook een uithollen om je soep in te serveren. Veel kook- en “crea”plezier!

Nodig:

2 uien
1 teen knoflook
1 groene peper (als je van een beetje pit houdt)
1 pompoen (gesneden ca. 500 gram)
2 flinke aardappelen
2 tomaten
olie
1 bouillonblokje
1 tl tijm
spekjes (dobbelsteentjes)
bekertje crème fraîche

Zo maak je het:

· Pel en snipper de ui en de knoflook. Snijd het evt. pepertje klein. Schil de pompoen, verwijder de zaden en snijd het vruchtvlees in stukjes. Schil de aardappels en snijd ze in blokjes. Snijd de tomaat in stukjes.
· Verhit de olie in een soeppan en fruit de ui met de knoflook (en het pepertje) in ca. 5 minuten goudgeel en glazig. Voeg 5 à 6 dl heet water, de pompoen, aardappels, tomaten, bouillonblokje en tijm toe. Kook alles in max.30 minuten gaar.
. Bak de spekjes uit.
· Pureer de soep met een staafmixer of in een blender.
· Verwarm de soep weer al roerend. Schep de soep in een kom of bord, verdeel de spekjes en doe op ieder portie een lepel crème fraîche.

Mums, mums, mums…………… oftewel op z'n Nederlands Mmmmmmmmmmmmmmm

1 opmerking:

  1. Hoi Gonny,
    Ik volg je blog al een hele tijd en heb al eens eerder gereageerd. Maar nu dus op dit recept en dat omdat ik de soep erg lekker vind. Lekker pittig ook! Ik maak het gauw weer eens. Trouwens die rabarberkräm was van de zomer ook zalig! Ik had er succes mee!
    Groetjes Tooske

    BeantwoordenVerwijderen

Reageer, ik ben er dol op dus LEUK!