KOKKERELLEN IN ZWEDEN!

Smaklig måltid!




dinsdag 13 april 2010

Janssons frestelse (Jansson’s verleiding)

Ik weet niet waar de naam van dit Zweedse recept vandaan komt, maar de schotel heet echt Jansson’s verleiding. En ....... het smaakt heerlijk. Het is behoorlijk zout, maar toch ook zoet. De Zweedse ansjovisjes komen uit een zoetige pekel. Het is heerlijk om te eten met bijv. (Zweedse) gehaktballetjes. Het wordt hier ook altijd met kerst gegeten. Hmmmmm.

Benodigdheden:

4-5 middelmatig grote aardappels, grof geraspt
1 blikje (Zweedse) ansjovisjes (125 g)
1 grote ui in dunne ringen.
zout, peper
3 dl slagroom

Verwarm de oven voor op 225°C. Meng de aardappelen met de uien, en voeg een beetje zout en peper toe. Doe de helft van het mengsel in een beboterde ovenvaste schaal. Daarop de ansjovisjes. Voeg de rest van de aardappelen en uien toe. Besprenkel het geheel met meer dan de helft van de room, en zet in de oven. Na ongeveer twintig minuten de rest van de room toevoegen. Bakken totdat hij wat kleur heeft, ongeveer twintig minuten, dus 40 minuten in totaal.
..................Nog even wat het zout betreft: De ansjovisjes die je in Nederland koopt zijn doorgaans vrij zout, dus dan kan je minder zout op de aardappelrasp doen.............zelf even uitproberen dus.
Toen ik het zelf onlangs serveerde had ik er een sla bij willen doen, maar bij gebrek aan sla heb ik het met spinazie geserveerd. We vonden dat er erg lekker bij. Fantaseer maar............

2 opmerkingen:

  1. Hej Gonnie!
    Bedankt voor je leuke (kook)blog; ik lees er graag op.
    Janssons frestelse is vernoemd naar een Zweedse opera zanger die Jansson heette en zijn gasten dit voorzette na optredens in het operagebouw in Stockholm. Ik zelf vind het een heerlijk gerecht dat ook goed bij een smörgåsbord past.
    Ha det bra! Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Mirjam,
    Jij bedankt voor je verhelderende reactie! Leuk om nu te weten waar de naam vandaan komt. Ik vind het ook een heerlijk gerecht.
    Groetjes van Gonny

    BeantwoordenVerwijderen

Reageer, ik ben er dol op dus LEUK!